Projektet Musikkultur i Roskilde Domkirke 1600-1750 undersøger den musikalske praksis i og omkring domkirken i barokperioden for at udfylde et betydeligt videnshul i dansk musikhistorie. Med fokus på Raphaëlisorglet og ceremoniel samt liturgisk musik kombineres arkivforskning, analyser og praktiske eksperimenter for at skabe ny viden om Roskildes rolle som musikby. Projektet sigter mod at levendegøre denne arv gennem koncerter, udstillinger, en podcastserie og publikationer og bidrager samtidig til debatten om bevaring og formidling af kulturarv. Formålet er at styrke forståelsen af dansk musikhistorie og Roskildes kulturelle betydning.
Projektgruppen består af domorganist Bine Bryndorf, musikforskerne Peter Hauge, Bjarke Moe og Claus Røllum Larsen, violinist Aureliusz Golinski, samt producent Trine Heide.
D. 10. marts 2025 afholdes et symposium som en del af projektets modningsfase.
Symposiet samler forskere og fagfolk til en tværfaglig undersøgelse af musikkulturen i Roskilde Domkirke i perioden 1600-1750. Med fokus på den musikalske praksis i baroktidens Roskilde udforsker vi domkirkens rolle som kulturelt og religiøst centrum. Formålet er at kvalificere, inspirere og udvikle forskningsprojektetMusikkultur i Roskilde Domkirke 1600-1750 gennem tværfaglig dialog og bidrag fra eksperter inden for musikvidenskab, teologi, kulturhistorie, arkitektur og akustik.