Fotograf: Mathias Løvgreen
En ung fyr møder en unge pige. Begge er de børn af naturen. Følelserne flyder frit imellem dem og alt er muligt. Tror han. Drømmen om den perfekte, første og største kærlighed brister brat, da hun pludselig taber sit hjerte til en anden og bedre bejler. Den unge kærlighed, den første kærlighed er vild og voldsom – den kan ligefrem være farlig for et endnu urørt hjerte. Den skønne møllerdatter sætter ild til dramaet i denne performancekoncert.
Arbejdet med Schüberts berømte sangcyclus Die Schöne Müllerin tog afsæt i en undersøgelse af, hvordan det er muligt at gøre et selvmord romantisk. Ønsket var at forstå et tabuiseret menneskesind, og dermed vove ukritisk at give stemme til en menneskeskæbne, som vælger døden fremfor livet. På scenen kunne vi gå linen ud med den dødforelskede møllersvend.
Et værk som kun ses opført af mænd i traditionel koncertform kaldte på at blive givet liv af teaterscenen og karakterne fik hver sin krop af tre kvindelige sangere. Dogmet var, at sangerne skulle akkompagnere sig selv, og derfor endte instrumenter så som guitar, spilledåse, bratsch, glas og klokkespil i forestillingen. Det nye musikalske arrangement blev udarbejdet kollektivt af sangere og instruktør udfra hverenkelt scenes dramatiske perspektiver.
En sangcyklus er en samling af sange, som hver og én kan stå for sig selv, men som i deres sammenhæng skaber større musikalsk mening. I Die Schöne Müllerin indeholder sangene også en fortælling, som skrider kronologisk frem fra sang til sang, uden at der er nogen talte replikker eller recitativer (operaens mere replik-lignende passager). En form med enn dramaturgisk modstand i, som endte med at trække tråde til vor tids teaterkoncerter.
Spillede på Stage i TeaterHUSET og på Copenhagen Opera Festival i 2016/2017.